Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 026 - 370 65 85
  • info@kranenburghuissen.nl
  • 026 - 325 51 92
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

19-12-2019

Motorrijtuigenbelasting voor oudere diesels omhoog

Eigenaren van een oudere diesel gaan vanaf 2020 fors meer betalen aan motorrijtuigenbelasting. De zogenaamde ‘roettax’ moet het bezitten van een oude diesel ontmoedigen.

Veel autobezitters krijgen in de laatste maand van het jaar helaas nog even een financiële tegenvaller voor 2020 te verwerken. Voor oudere diesels gaat de motorrijtuigenbelasting omhoog met 15 procent. Het gaat om een gemiddelde verhoging van 225 euro per jaar. Deze auto’s zijn namelijk extra vervuilend door het uitstoten van vervuilende fijnstof. In 2015 is deze belastingverhoging al aangekondigd door de toenmalige staatssecretaris van Financiën. De verhoging zou gaan gelden vanaf 1 januari 2019, maar het is dus één jaar later ingevoerd.

Voor welke diesels betaal je een hogere motorrijtuigenbelasting?

Het gaat om personenauto’s en bestelauto’s. De verhoging is niet afhankelijk van de leeftijd van het motorrijtuig, maar van het feit of er vanuit de fabriek een roetfilter is ingebouwd. Voor de personenauto’s die meer dan 5 milligram fijnstof per kilometer uitstoten geldt de hogere motorrijtuigenbelasting. Ook voor bestelauto’s die meer dan tien milligram per kilowattuur fijnstof uitstoten.

Een sloopregeling voor oude diesels?

De uitstoot van stikstof moet omlaag. Met minder vervuilende diesels op de weg zou er een grote stap gezet worden. De autobranche ziet er brood in en roept om een goede sloopregeling voor oude diesels. Maar het valt ook te verwachten dat zij grote voorstanders zijn. Een dergelijke regeling houdt in dat ze meer auto’s verkopen. Maar het zijn nog maar plannen op dit moment.

De politiek ontziet de zeer oude diesels

Auto’s van 40 jaar en ouder kunnen onder de oldtimerregeling vallen. Hierdoor zijn ze vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Deze auto’s zijn ook zeer vervuilend, maar de belastingverhoging heeft geen effect op deze oude motorrijtuigen. Wat hierin waarschijnlijk meeweegt is dat deze auto’s niet veelvuldig gebruikt worden op de openbare weg. De iets jongere diesels zonder roetfilters worden juist wel veel gebruikt. Vooral automobilisten die veel kilometers rijden, kiezen namelijk voor een diesel in plaats van een andere brandstof.

Milieuzones doen de dieselauto’s ook geen goed

Een tweedehands dieselauto is relatief goedkoop in aanschaf. Dat wordt mede veroorzaakt door milieuzones in een aantal grote steden. Oude en vervuilende diesels worden geweerd uit steden als Amsterdam, Rotterdam en Arnhem. Het gaat vaak om de oude types van vóór 2001 of 2005, maar door dit soort maatregelen wordt het kopen van een dieselauto ontmoedigd. Door de focus op het indammen van het uitstoten van fijnstof, zal het politieke beleid waarschijnlijk nog meer gericht worden op het van de weg halen van vervuilende diesels.

Meer weten of persoonlijk advies?

Gegevens